Algemene Voorwaarden Zorgovereenkomst Samenzorg Boxmeer
Deze Algemene Voorwaarden Samenzorg Boxmeer zijn gebaseerd op de Algemene Voorwaarden van ActiZ en BTN, tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond, LOC Zeggenschap in zorg en Patiëntenfederatie Nederland, in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 oktober 2025.
ALGEMENE MODULE
1. Afspraken
Wanneer is de Algemene module van toepassing?
De Algemene module is van toepassing op de overeenkomst tussen u en Samenzorg Boxmeer. Deze module is niet van toepassing op:
cliënten die op basis van de Wet BOPZ bij ons verblijven;
overeenkomsten met cliënten die maatschappelijke ondersteuning van ons ontvangen;
overeenkomsten met cliënten die met een persoonsgebonden budget (PGB) zorg of maatschappelijke ondersteuning bij ons inkopen.
In deze module staan de Algemene Voorwaarden die voor u gelden.
Over wie gaan deze module(s)?
In deze module(s) gaat het over ‘u’ en over ‘wij’. Met ‘wij’ wordt Samenzorg Boxmeer bedoeld. Met ‘u’ wordt degene bedoeld aan wie wij zorg verlenen en diens vertegenwoordiger (dat is degene die namens hem/haar beslissingen kan nemen als hij/zij dat zelf niet meer kan).
Vanaf wanneer zijn deze module(s) van toepassing?
De Algemene Voorwaarden in deze module(s) zijn van toepassing vanaf het moment dat u ons aanbod van de te leveren zorg heeft aanvaard.
Kunnen wij deze module(s) wijzigen?
De Algemene Voorwaarden in deze module(s) kunnen slechts gewijzigd worden:
in overleg tussen ActiZ en BTN enerzijds en de Consumentenbond, LOC Zeggenschap in zorg en Patiëntenfederatie Nederland anderzijds;
als een wijziging noodzakelijk is door wijzigingen in wet- of regelgeving;
door ons, na verzwaard advies van de cliëntenraad en als de wijziging niet in uw nadeel is.
Wij informeren u tijdig over een wijziging van deze module. Daarbij geven wij aan wanneer de wijziging in werking treedt. Een wijziging die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging van wet- of regelgeving, treedt in werking op het moment waarop de wijziging van wet- of regelgeving in werking treedt. Van zo’n wijziging kunnen wij u ook achteraf informeren.
Welke verplichtingen hebben wij?
Wij hebben de volgende verplichtingen:
wij werken met u samen om de zorgverlening af te stemmen op uw wensen en behoeften;
wij onthouden ons van gedrag dat schadelijk is voor uw gezondheid of welzijn;
als er een incident in de zorgverlening is geweest waar u merkbare gevolgen van heeft of kunt hebben, informeren wij u onmiddellijk over de aard en toedracht van dat incident en wat de mogelijkheden zijn om de gevolgen te verhelpen.
Welke verplichtingen heeft u?
U heeft de volgende verplichtingen:
u geeft ons naar beste weten de inlichtingen die nodig zijn en de medewerking die nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst;
u stelt ons in staat om de zorgverlening te leveren zoals overeengekomen in het zorgplan en conform regelgeving over de arbeidsomstandigheden, zoals veiligheid, gezondheid en hygiëne;
u meldt ons zo snel mogelijk als u schade constateert die mogelijk door ons is veroorzaakt;
u onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor onze instelling, de gezondheid of het welzijn van andere cliënten, onze medewerkers en vrijwilligers;
u mag zonder onze toestemming geen beeldopnamen maken van andere cliënten, medewerkers en vrijwilligers. Als u voor privégebruik geluidsopnamen wilt maken van een gesprek met een van onze medewerkers, meldt u dit voor het gesprek. U mag niet zonder onze toestemming geluidsopnamen van een gesprek met een van onze medewerkers openbaar maken.
2. Zorgplan
Wat is een zorgplan en hoe komt het tot stand?
Het zorgplan is een document dat bij de start van onze zorgverlening in overleg met u wordt opgesteld door een wijkverpleegkundige. In het zorgplan worden de afspraken over de uitvoering van de zorgverlening en de uitkomsten van de zorgplanbespreking vastgelegd. In het zorgplan sluiten wij zoveel mogelijk aan bij uw wensen en mogelijkheden.
Wat gebeurt er als wij het met elkaar niet eens worden over het zorgplan?
Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het zorgplan. Als dat toch niet lukt of als u geen toestemming geeft voor (delen van) onze zorgverlening/behandeling, wordt dat in het zorgplan vermeld. Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om ernstig nadeel voor u te voorkomen.
Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren en actualiseren wij met u het zorgplan en bespreken wij hoe de zorgverlening verloopt en/of er aanpassingen nodig zijn. Wij bespreken met u:
de wijze waarop u uw leven wenst in te richten en welke ondersteuning u daarbij van ons zou willen ontvangen;
de doelen van de zorgverlening voor een bepaalde periode en hoe wij die met u zullen proberen te bereiken;
de zorgverleners die voor de verschillende onderdelen van de zorgverlening verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming tussen die zorgverleners plaatsvindt en wie uw aanspreekpunt is;
welke familieleden of anderen bij de zorgverlening worden betrokken of van ons informatie krijgen over de zorgverlening en hoe wij dat zullen doen;
hoe vaak en waarom het zorgplan met u zal worden geëvalueerd en geactualiseerd.
Na een evaluatie en actualisatie van het zorgplan zorgen wij er steeds, binnen uiterlijk 6 weken, voor dat de uitkomsten in het zorgplan worden opgenomen en dat u inzage hierin krijgt.
Wat als u niet kunt of wilt overleggen over het zorgplan?
Als u geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorgverlening, wordt dat in het zorgplan vermeld. Wij houden dan bij het vastleggen, de evaluatie of actualisering van het zorgplan zoveel mogelijk rekening met wat wij denken dat u wilt en kunt, gezien uw mogelijkheden en beperkingen.
Wat als wij of u de afspraken in het zorgplan niet kunnen (kunt) nakomen?
Als de zorgvraag verandert en wij niet meer de mogelijkheid hebben om de zorg te bieden, laten wij u dat zo snel mogelijk weten en gaan wij met u hierover in gesprek.
Als het voor u onmogelijk is om de zorgverlening te ontvangen, vertelt u ons dat zo snel mogelijk en in ieder geval 24 uur van tevoren (bijv. bij vakantie of afwezigheid). Als u dit niet doet, kunnen wij gederfde inkomsten bij u in rekening brengen, tenzij u kunt aantonen dat u absoluut niet in staat was u op tijd af te melden. Het bedrag dat door ons in rekening kan worden gebracht, is niet hoger dan de door ons gederfde inkomsten en is op onze website ([Vul in]) en/of op papier te raadplegen.
3. Persoonsgegevens en privacy
Is er een zorgdossier?
De wet verplicht ons om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan u. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals medische gegevens. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier.
Waarvoor wordt uw zorgdossier gebruikt en wie hebben inzage?
Zonder uw uitdrukkelijke toestemming geven wij aan anderen geen inzage in het zorgdossier, tenzij dat wettelijk verplicht is (bijv. voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg). Anderen zijn niet:
degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de zorgverlening of behandeling als dat noodzakelijk is voor hun werkzaamheden;
uw (wettelijke) vertegenwoordiger (als u die heeft), voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn/haar taak.
Wij gebruiken uw zorgdossier bij de zorgverlening uitsluitend voor zover dat nodig is, zoals voor:goede zorgverlening en behandeling aan u;
kwaliteitsbewaking en kwaliteitsbevordering van de zorgverlening;
financiële afwikkeling en controle;
intercollegiale toetsing;
intervisie en supervisie;
calamiteiten- en incidentenonderzoek.
Kunt u een verzoek doen tot het wijzigen of vernietigen van uw zorgdossiergegevens?
Als u een schriftelijk vernietigingsverzoek doet, vernietigen wij uw zorgdossier, tenzij bewaren van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan u zelf (bijv. een concreet, actueel belang) of als dat wettelijk niet mag. Binnen een maand na uw verzoek laten wij u schriftelijk weten of wij het dossier hebben vernietigd, met een mogelijke verlenging van 2 maanden. Als wij uw verzoek afwijzen, vermelden wij de reden.
Zolang u bij ons in zorg bent, kunnen wij niet zonder zorgdossier werken. Wel kunnen wij op uw verzoek onderdelen corrigeren of verwijderen als deze niet juist, niet relevant zijn of als u er bezwaar tegen heeft. U kunt daartoe een verzoek doen, dat wij met u bespreken.
Welke regels gelden er voor het bijhouden en bewaren van het zorgdossier?
Wij houden ons aan de geldende wet- en regelgeving, wat betekent:
een bewaartermijn van 15 jaar na beëindiging van de zorg, of langer als redelijkerwijs nodig;
wij kunnen zonder uw toestemming uw persoonsgegevens verwerken bij intern gemelde incidenten als dat noodzakelijk is voor onderzoek, conform wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming.
Kunt u het zorgdossier inzien en een kopie krijgen?
U kunt het zorgdossier inzien en een kopie krijgen, tenzij inzage de persoonlijke levenssfeer van een ander schaadt en dat belang prevaleert boven uw inzagebelang (uitzonderingssituatie).
Wat gebeurt er met het zorgdossier na het einde van de overeenkomst?
Na beëindiging bewaren wij het zorgdossier en overige (administratieve) gegevens zo lang als wettelijk verplicht of redelijkerwijs nodig is. U krijgt op verzoek een kopie of inzage, tenzij de uitzonderingssituatie geldt.
Geven wij uw nabestaanden inzage in het zorgdossier?
Als u vóór uw overlijden schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming volgens de KNMG-richtlijnen mag worden verondersteld, geven wij nabestaanden op verzoek inzage. Als duidelijk is dat u dit niet zou hebben gewild, verlenen wij geen inzage.
Hoe gaan wij om met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs?
Als wij u willen betrekken bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs, informeren wij u over het doel en mogelijke risico’s. Alleen met uw uitdrukkelijke toestemming mogen wij u betrekken of uw gegevens gebruiken. Als toestemming vragen onmogelijk is of onevenredige inspanning kost, kunnen gegevens voor onderzoek worden gebruikt als:
het onderzoek een algemeen belang dient;
de persoonlijke levenssfeer niet onevenredig wordt geschaad.
Volledig anonieme, niet-herleidbare gegevens kunnen zonder toestemming worden gebruikt.
Hoe gaan wij om met beeldmateriaal voor voorlichting over onze organisatie?
Voor brochures of onze website vragen wij altijd uw uitdrukkelijke toestemming voordat wij foto’s of video’s gebruiken waarin u voorkomt.
Wie kunnen bij een medische handeling aanwezig zijn?
Bij een medische handeling zorgen wij ervoor dat dit buiten zicht en gehoor van anderen gebeurt. Anderen zijn niet:
de zorgverlener die de handeling verricht en degenen van wie medewerking noodzakelijk is;
uw vertegenwoordiger, tenzij de zorgverlener vindt dat diens aanwezigheid niet past bij goede zorgverlening.
Voor de aanwezigheid van een stagiaire bij een medische handeling of gesprek vragen wij vooraf uw toestemming.
4. Betalingsvoorwaarden
Moet u betalen voor de zorgverlening?
U moet ons betalen voor zorgverlening die niet rechtstreeks door het zorgkantoor (Wlz) of de zorgverzekeraar (Zvw, bijv. CZ) aan ons wordt betaald. Daarnaast kan een wettelijke eigen bijdrage via het CAK of een eigen risico via de Zorgverzekeringswet gelden.
Hoeveel moet u betalen?
Als u zelf moet betalen, informeren wij u vóór de zorgverlening over onze prijzen. Informatie over de eigen bijdrage is verkrijgbaar bij het CAK, en over het eigen risico bij uw zorgverzekeraar.
Op welk moment moet u betalen?
Voor zorgverlening waarvoor u zelf betaalt (bijv. huishoudelijke hulp), sturen wij een duidelijke, gespecificeerde factuur die u binnen 14 dagen betaalt via automatische incasso of overschrijving.
Wat gebeurt er als u niet betaalt?
Na 14 dagen sturen wij een betalingsherinnering, met een nieuwe termijn van 14 dagen. Bij uitblijvende betaling brengen wij wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening, conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Kunnen wij de prijzen van de zorgverlening aanpassen?
Wij kunnen jaarlijks de prijzen aanpassen aan loon- en prijsontwikkelingen (“indexeren”) en wettelijke tarieven.
5. Informatieverstrekking
Welke informatie krijgt u?
Wij informeren u tijdens de zorgplanbespreking over alle onderwerpen genoemd onder Hoofdstuk 2. Zorgplan. Daarnaast geven wij (op onze website [Vul in] of op papier) informatie over:
algemene zaken die bij ons spelen en relevant zijn voor de zorg;
onze zorg- en aanvullende diensten;
hoe u een nieuwe indicatie/verwijzing/machtiging kunt krijgen en of wij daarbij helpen;
de mogelijkheid tot een schriftelijke wilsverklaring;
onze bereikbaarheid bij noodsituaties;
onze klachtenregeling;
ons privacyreglement;
onze cliëntenraad.
Hoe geven wij informatie?
Wij geven informatie op een voor u geschikt niveau en in een geschikte vorm, en controleren of u deze begrijpt en vragen heeft.
Welke informatie krijgen wij van u?
Voor de aanvang van de zorg geeft u ons:
naam en bereikbaarheidsgegevens van een contactpersoon, (wettelijke) vertegenwoordiger of schriftelijk gemachtigde;
een geldig legitimatiebewijs;
alle relevante informatie voor de zorgverlening, inclusief een eventuele wilsverklaring;
informatie over zorg van andere zorgaanbieders.
6. Klachten en geschillen
6.1 Klachten
Wat kunt u doen met een klacht over ons?
Onze klachtenregeling is beschikbaar op onze website ([Vul in]) of in een folder, en op verzoek op papier. Deze regeling beschrijft waar u uw klacht kunt indienen en hoe deze wordt behandeld. Onze klachtenfunctionaris helpt u kosteloos bij het vinden van een oplossing en adviseert over andere instanties. Deze functionaris werkt onafhankelijk, ook als deze bij ons in dienst is.
Wat als uw klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld?
Als uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost, kunt u een geschil indienen bij de Geschillencommissie Verpleging Verzorging en Geboortezorg (www.degeschillencommissiezorg.nl).
6.2 Geschillen
Welke procedure geldt er bij een geschil?
Een geschil kunt u voorleggen aan de Geschillencommissie Verpleging Verzorging en Geboortezorg. In principe behandelt de Geschillencommissie het geschil, en alleen in uitzonderlijke gevallen kan het daarna aan de rechter worden voorgelegd.
Geldt er een termijn voor het aanhangig maken van een geschil?
U moet binnen 12 maanden na het indienen van uw klacht bij ons het geschil indienen bij de Geschillencommissie.
Gelden er voorwaarden voor het aanhangig maken van een geschil?
U moet eerst een klacht bij ons hebben ingediend. Als deze niet naar tevredenheid is opgelost of niet binnen 6 weken (eventueel verlengd tot 10 weken) is behandeld, kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie.
Moet u een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
U kunt ook naar de rechter of, bij BIG-geregistreerde zorgverleners, naar de tuchtrechter. Als u voor de Geschillencommissie kiest, zijn wij aan die keuze gebonden.
Kunnen wij een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
Wij kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie, maar alleen met uw instemming.
Kunnen geschillen over alle onderwerpen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie?
Geschillen over aansprakelijkheid voor schade boven € 25.000 worden niet behandeld door de Geschillencommissie.
7. Einde van de overeenkomst
Wanneer eindigt de overeenkomst?
De overeenkomst eindigt:
als de afgesproken periode is verstreken;
als u en wij dat beide willen;
na eenzijdige opzegging door ons, zoals beschreven onder “Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?”;
na eenzijdige opzegging door u, zoals beschreven onder “Kunt u de overeenkomst opzeggen?”;
als u buiten ons werkgebied gaat wonen;
als het zorgkantoor of de zorgverzekeraar ons niet meer betaalt en u niet bereid bent zelf te betalen;
bij ontbinding door de rechter;
bij uw overlijden.
Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?
Wij kunnen de overeenkomst opzeggen per e-mail of brief, met een redelijke opzegtermijn, als:
wij de benodigde zorg niet (meer) kunnen of mogen verlenen (bijv. bij een gewijzigde zorgvraag of nieuw indicatiebesluit);
u en/of uw naasten de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt (nakomen) of zich zodanig gedraagt (gedragen) dat voortzetting niet van ons kan worden verwacht;
er andere gewichtige redenen zijn, die wij met u hebben besproken.
Wat gebeurt er als wij de overeenkomst opzeggen?
Bij opzegging:
doen wij ons best om u te helpen bij het vinden van een passend alternatief en wijzen wij u op de mogelijkheid een klacht in te dienen;
krijgt u op verzoek een kopie van het zorgdossier;
geven wij alleen met uw toestemming informatie aan een nieuwe zorgaanbieder;
informeren wij, indien nodig of verplicht, het zorgkantoor, de zorgverzekeraar en/of de Inspectie voor de Gezondheidszorg over het einde van de overeenkomst en de reden(en).
Kunt u de overeenkomst opzeggen?
U kunt de overeenkomst op elk moment opzeggen per e-mail of brief.
Kunt u de overeenkomst opzeggen als wij de prijzen van de aanvullende zorgverlening wijzigen?
Als wij de prijzen van aanvullende, zelfbetaalde zorgverlening aanpassen, mag u de overeenkomst opzeggen met ingang van de datum waarop de nieuwe prijzen gelden.
BIJZONDERE MODULE: Wijkverpleging
Wanneer is deze module van toepassing?
Deze module is van toepassing op de overeenkomst tussen u en Samenzorg Boxmeer als u wijkverpleging ontvangt. Deze module is een aanvulling op de Algemene module.
Moet het zorgplan binnen dezelfde termijn gereed zijn als genoemd in de Algemene module?
Nee. Als de zorg binnen 24 uur na de zorgvraag noodzakelijk is, moet het zorgplan binnen 5 werkdagen na aanvang van de zorg zijn opgesteld. In alle andere gevallen wordt het zorgplan voor de start van de zorgverlening opgesteld.
Kan de overeenkomst op een ander moment eindigen dan opgesomd in de Algemene module?
Naast de omstandigheden in de Algemene module eindigt de overeenkomst ook op de datum waarop de wijkverpleegkundige, na overleg met u, oordeelt dat beëindiging van de zorg verantwoord is of voortzetting niet langer zinvol is.
Contactgegevens Samenzorg Boxmeer
Adres: Tuinfluiter 1, 5831MD, Boxmeer
Telefoonnummer: 06-42314804
E-mail: info@samenzorgboxmeer.nl
Website: www.samenzorgboxmeer.nl
Zorg
Persoonlijke zorg voor zelfstandig wonen thuis.
Info@samenzorgboxmeer.nl
KVK: 78247322
BTW: NL003307422B53
© 2025. All rights reserved.
SamenZorg Boxmeer is actief in regio Land van Cuijk zoals: Cuijk, Boxmeer, Sambeek, Rijkevoort, Beugen, Oeffelt.
